کالکشن لباس چیست

کالکشن سازی در طراحی لباس

هر فرد در صورتی که بخواهد سفارش جدید برای طراحی لباس را قبول کند، لازم است که مجموعه‌ای از طراحی‌های قبلی خود را به مشتریان یا کارفرما ارائه دهد. در دنیای طراحی مد و لباس اصطلاحات و واژه‌های ویژه‌ای وجود دارد که آشنایی با آن‌ها لازم و ضروری است. یکی از اصطلاحات پر تکرار در طراحی مد، کالکشن سازی در طراحی لباس است. به طور کلی با تهیه و آماده کردن کالکشن لباس مجموعه‌ای از انواع لباس ها با طرح ها و مدل‌های مختلف را می‌توانید برای برند سازی در ذهن مخاطب ایجاد نمایید. در این مقاله به طور کامل با کالکشن سازی و اهمیت آن در طراحی مد و لباس و مراحل ساخت آن آشنا می‌شویم.

کالکشن سازی در طراحی لباس چیست؟

کالکشن در معنای لغوی به معنای مجموعه است. منظور از کالکشن سازی در طراحی لباس نیز یعنی طراحی مجموعه‌ای از لباس ها که هدف آن ایجاد مجموعه‌ای از طرح های خلاقانه در ذهن مخاطب است. در واقع این کار برای یک طراح لباس کاملاً ضروری است. به‌گونه‌ای که برای به نمایش گذاشتن طرح‌هایی که خودش طراحی کرده، یک مجموعه کامل و منحصر به فرد داشته باشد. در واقع باید طراح لباس صفر تا صد طرح ها و لباس ها از مرحله طراحی الگو، دوخت لباس را یا خود طراح یا توسط یک تیم انجام دهد. کالکشن سازی از استوری برد و یا انتخاب ایده‌هایی از طبیعت، یک طرح معماری و … الهام گرفته می‌شود. اهمیت کالکشن سازی در طراحی لباس تا حدی است که بسیاری از طراحان مد عقیده دارند که شما به اندازه آخرین کالکشن خود خوب هستید. کالکشن ها در طراحی لباس در خط‌های مختلف پیدا می‌شود؛ اما به طور کلی یک لاین تولید شده ممکن است که از چندین لاین تعریف شده توسط سبک زندگی، جنسیت، فصول مختلف و قیمت باشد.

مراحل ساخت کالکشن لباس

طراحی کالکشن لباس

همان طور که در پاراگراف اول گفته شد، برای ایجاد و تهیه کالکشن سازی در طراحی لباس باید صفر تا صد کلیه مراحل را یا تک نفره و به صورت کامل انجام داده یا از چندین نفره که خبره هستند، کمک بگیرید. هدف از ایجاد کالکشن سازی و رعایت مراحل مختلف آن شباهت زیادی با پرتفولیو لباس دارد. در پرتفولیو نیز با استفاده از یک روش کاملاً علمی می‌توان مجموعه‌ای از طرح ها و ایده ها و خلاقیت ها را جمع آوری نمود. همچنین باید توجه داشته باشید که با انتخاب ایده و طرح لباس هایی که می‌خواهید طراحی کنید، حرفی برای گفتن داشته باشید. مراحل ساخت کالکشن لباس به شرح زیر است:

  1. تشکیل تیم: برای شروع کالکشن سازی، ابتدا یک تیم حرفه‌ای که هر کدام در یک رشته از طراحی لباس سابقه و تجربه طراحی لباس دارند، تشکیل دهید. برای تشکیل تیم از افراد مختلفی به عنوان طراح الگو، یک نفر برای رنگ شناسی و ترکیب ست های مختلف لباس، یک نفر جهت دوخت و دوز لباس، دعوت به کار کنید.
  2. انتخاب موضوع کالکشن لباس: برای شروع کالکشن سازی، لازم است که از طریق الهام گرفتن از استوری برد، یک موضوع برای کالکشن سازی انتخاب کنید. در این مرحله انتخاب ایده می‌تواند برگرفته از تاریخ، طبیعت، معماری، بناهای تاریخی، فیلم و داستان های مختلف باشد.
  3. تحلیل موضوع کالکشن لباس: پس از این که موضوع کالکشن سازی را انتخاب کردید، با مشورت سایر اعضای تیم آن را تحلیل و بررسی کنید. کلیه افراد فعال در تیم هر کدام حرفه ها و مشاغل مختلفی دارند که ارائه نظرات آن ها می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود روند کالکشن سازی داشته باشد.
  4. تکمیل کالکشن سازی در طراحی لباس: پس از تحلیل موضوع کالکشن، باید به کمک اعضای تیم مراحل اجرایی کالکشن لباس را شروع کنید. ابتدا با توجه به موضوعی که انتخاب کرده‌اید و با توجه به فصل و جنسیت موردنظر، کار الگو کشی را با توجه به سایز یا سایزهای موردنظر آغاز کنید. سپس الگوهای طراحی شده را با سایز موردنظر روی پارچه متناسب با فصل یا جنسیت یا موضوع کالکشن کشیده و سپس برش بزنید. در مرحله بعد با کمک دوزنده کار دوخت تکمیلی لباس را آغاز کنید.
  5. استفاده از مانکن: برای برطرف کردن عیوب و اشکالات ایجاد شده در مرحله دوخت لباس، می‌توانید از مانکن استفاده کنید. این مرحله کمک می کند که برای کالکشن سازی نهایی و به نمایش گذاشتن آن وقت و هزینه زیادی برای برطرف کردن اشکالات لباس صرف نکنید. برای این کار از مانکن زنده با سایز موردنظر کارفرما یا مشتری استفاده کنید.
  6. ایجاد هویت یا برند سازی: هدف اصلی از کالکشن سازی برند سازی و ایجاد هویت ماندگار در ذهن مشتری است. برای این کار لباس های خلاقانه ای که با بهره گیری از چندین طرح و لباس و مدل و رنگ‌های مختلف ایجاد کرده‌اید به یک کالکشن خلاقانه تبدیل کنید.

نکات کالکشن سازی لباس

زمانی که یک طراح اقدام به کالکشن سازی در طراحی لباس و شروع فعالیت برای جمع آوری ایده‌های خلاقانه خود می‌تواند، باید نکات مهمی را برای موفقیت بیشتر و سریع تر مد نظر داشته باشد. اولین و مهم ترین نکته این است که هدف خود را روی فروش طرح های خود قرار ندهید. این کار باعث می‌شوند که هدفمندتر بتوانید کالکشن سازی کرده و دچار لغزش نشوید. برای جلوگیری از این کار، تمرکز خود را روی طراحی کالکشن لباس قرار دهید. نکته دیگر این است که در صورتی که قصد فروش دارید، به صورت واضح بازار هدف خود را تعیین کنید. یکی از نکات دیگری که در کالکشن لباس اهمیت دارد این است که مجموعه محصولات کالکشن خود را محدود کنید. این کار باعث می‌شود که بدون اتلاف وقت و با تمرکز بالاتر طراحی و دوخت لباس را تکمیل کنید.

 در رشته طراحی مد و لباس افراد مختلفی فعالیت می‌کنند که می‌توانید مجموعه کالکشن خود را با آن ها از نظر قیمت، کیفیت و میزان فروش و … مقایسه کنید. یکی از مهم ترین نکات در کالکشن لباس در طراحی لباس منحصر به فرد بودن است. با ارائه و تمرکز روی طرح‌هایی منحصر به فرد، سریع تر و هدفمندتر می‌توانید در ذهن مخاطبان ماندگار شوید. این کار به صورت مستقیم روی فروش بیشتر و برند سازی قوی تر نیز تأثیر به سزایی دارد. برای کالکشن سازی لباس نکات تخصصی مختلف دیگری نیز وجود دارد که به صورت کامل و ویژه به روند طراحی و ایجاد کالکشن کمک ویژه‌ای می کند. برای یادگیری نکات کامل کالکشن لباس می‌توانید در دوره طراحی لباس آموزشگاه دانش هنر شرکت نمایید.

تفاوت کالکشن لباس و خط مد

به دلیل افزایش اصطلاحات تخصصی در حوزه طراحی مد و لباس، برخی از افراد فعال در این حوزه کالکشن لباس و خط مد را با یک دیگر اشتباه می‌کنند. لاین یا خط مد (Fashion Line) یکی از اصطلاحات دنیای مد و به معنی تولیدات یک طراح مد در صنعت مختص خود است؛ اما منظور از کالکشن لباس طراحی، دوخت و تولید مجموعه‌ای از لباس ها است که فقط مختص همان خط تولید از صنعت موردنظر است. به طور کلی کالکشن سازی در طراحی لباس زیر مجموعه یک خط تولید لباس است و یک خط تولید از چندین کالکشن مجزا و منحصر به فرد تشکیل می‌شود.

موارد تأثیر گذار بر فروش محصولات یک کالکشن لباس

آموزش کالکشن سازی لباس

بدیهی است که یکی از مهم ترین اهداف هر طراح مد و لباس فروش لباس های منحصر به فردی است که طراحی و تولید می کند. به همین دلیل اطلاع از میزان فروش هر مدل و هر کالکشن لباس تأثیر زیادی در برنامه ریزی جهت طراحی و دوخت مدل‌های جدید و در فصول آتی دارد. موارد مختلفی روی فروش محصولات کالکشن لباس تأثیر دارد که در ادامه به معرفی و تحلیل آن ها می پردازیم.

  • شناخت بازار هدف: برای شروع بهتر محصولات یک کالکشن لباس، بوتیک ها، مزون های لباس، فروشگاه های بزرگ لباس و فروشگاه های اینترنتی را به صورت حتی مختصر بررسی کنید. با این بررسی می‌توانید بازار هدفی که بیشترین میزان فروش و سود را برای شما به همراه دارد، بررسی کرده و با تمرکز بهتر شروع به کالکشن سازی کنید.
    منحصر به فرد باشید: مشتریان همیشه به دنبال محصولاتی هستند که خاص و منحصر به فرد باشد. به همین دلیل سعی کنید با طراحی استوری بردهای مختص خود مدل‌هایی طراحی کنید تا مشتریان جدیدتری جذب کرده و هدفمند فروش خود را افزایش دهید.
  • از طرح های خود رونمایی کنید: پس از این که بازار هدف خود را شناسایی کردید، حتی به صورت محدود هم از برخی افراد بازار هدف دعوت کنید تا از طرح های شما دیدن کنند. این کار باعث افزایش اعتماد بیشتر مشتریان جدید و افزایش میزان وفاداری مشتریان قدیمی می‌شود.
  • سفارشی سازی کنید: مشتریانی که به دنبال طرح های خاص و ویژه هستند را به سفارش محصولات سفارشی سازی شده تشویق کنید. برای این کار می‌توانید با فروشگاه های بزرگ لباس برای یک فصل یا یک دوره مشخص قرار داد بسته و به صورت سفارشی شروع به طراحی لباس و کالکشن سازی کنید. این کار به صورت مستقیم تأثیر زیادی در بهبود فرایند برند سازی و افزایش فروش دارد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین و پر درآمدترین شاخه های طراحی لباس، کالکشن سازی در طراحی لباس است. با یادگیری این حرفه به صورت تخصصی می‌توانید در بازار کار نیز حرفی برای گفتن داشته باشید. جهت یادگیری کامل طراحی لباس از صفر تا صد و کاملاً عملی می‌توانید در دوره جامع آموزش طراحی لباس آموزشگاه دانش هنر شرکت کرده و مدرک بین المللی دریافت کنید. در این دوره به طور کامل به اصول کالکشن سازی لباس، طراحی کالکشن های منحصر به فرد با بهره گیری از برترین اصول طراحی لباس پرداخته می‌شود.

راه های ارتباطی با مرکز آموزش خانه صنعت و معدن
02144111229
02146094117
02146094118

مطلب پیشنهادی

سبک آرت نوو در طراحی لباس

حضور سبک های هنری مختلف تأثیر زیادی در پیشرفت و نوآوری سبک های منحصر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *