پرتفولیو چیست

پورتفولیو

پورتفولیو چیست و چرا به آن نیاز دارید؟! اگر به تازگی وارد صنعت طراحی مد و لباس شده ‌اید؛ حتماً نامی از “پورتفولیو” به گوشتان خورده است، ما در این مقاله قصد داریم به توضیح پرتفولیو طراحی لباس بپردازیم و همچنین به شما آموزش دهیم که چطور می توانید به صورت اصولی و صحیح یک پرتفولیو مناسب، داشته باشید.

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو در واقع راه و روشی است که بر اساس آن می توانید مجموعه کاملی از ایده ها و طرح ها و خلاقیت هایی که به عنوان یک طراح، جمع‌ آوری کرده اید؛ به مخاطب نشان دهید. در واقع زمانی که وارد رشته طراحی لباس می‌ شوید؛ مسلماً هیچ آلبوم یا رزومه کاری ندارید و پرتفولیو کمک می‌ کند بتوانید دانسته ها و مهارت های خود را به دیگران، نشان دهید. به طور ساده می توان گفت پرتفولیو یک آلبوم کاری از سطح پیشرفت طراح است. با استفاده از این آلبوم کاری به راحتی می توانید طرح های خود را ارائه کنید. حال این سوال پیش می آید که چطور می توانید آن را تهیه کنید؟! این کار اصولی دارد که اگر آن ها را بدانید؛ به راحتی می توانید یک پرتفولیوی حرفه ای، طراحی کنید. البته تمامی این اصول به طور کامل تری در کلاس های آنلاین طراحی لباس، آموزش داده می شود.

پورتفولیو طراحی لباس چیست؟

همانطور که گفتیم پرتفولیو طراحی لباس در واقع همان ایده ها و و طرح هایی است که جمع آوری کرده اید. هرچقدر پرتفولیوی شما جامع ‌تر و کامل ‌تر باشد؛ مخاطبان بیشتری را می ‌توانید جذب کنید. پورتفولیو می تواند پروژه های انجام شده شما را هم شامل شود و در واقع می تواند مدرکی برای سنجش فردی شما، به حساب آید. حتی طرح هایی که قبلاً با استفاده از نرم افزارهای طراحی لباس، ایجاد کرده اید؛ می تواند در این رزومه، قرار گیرد.

مزایای پورتفولیو طراحی لباس

هر طراح لباس برای اینکه بتواند به صورت حرفه ای کار خود را دنبال کند؛ نیاز دارد به شکل اصولی پروژه های انجام شده خود را جمع آوری کند. این مجموعه طرح و ایده ها تحت عنوان پرتفولیو معرف سطح کار، خلاقیت و طرز فکر طراح می باشد که داشتن آن، مزایای زیادی دارد؛ مثلاً شما با یک بار جمع آوری طرح های خود می توانید بارها و بارها، آن ها را در معرض نمایش برای مخاطبان خود قرار دهید. مزیت دیگری که از ساخت پورتفولیو عایدتان می شود این است که می‌ توانید به آسانی مخاطب را با سطح کار و نحوه ایده پردازی خود، آشنا کنید. همچنین مخاطب با دیدن پرتفولیو به روند پیشرفت شما پی برده و بهتر می تواند خواسته های خود را مطرح کند.

 اصول طراحی پورتفولیو

مسئله مهمی که در طراحی پرتفولیو مطرح است این است که باید با یک چیدمان صحیح، طراحی شود. پورتفولیو باید یک ساختار منظم و پیوسته داشته باشد تا منبعی برای نشان دادن قابلیت ها و توانایی های شما باشد. برای طراحی بهتر است اصول زیر را مد نظر قرار دهید.

بررسی پورتفولیوهای دیگران

پورتفولیوهای طراحی شده توسط دیگران را به عنوان راهنما برای خود، قرار دهید. واضح است که در ابتدای کار طراحی دچار سردرگمی باشید. پیشنهاد می کنیم برای شروع از پورتفولیو طراحان لباس قبلی، ایده بگیرید. آشنایی با اصول رنگ شناسی و اعمال آن در پرتفولیو اولیه شما می‌ تواند نظر بیننده را به خود، جلب کند. علاوه بر این؛ اگر بخواهید بیننده از طرح ‌های شما درک خوبی داشته باشد؛ حتماً در آن از طرح های سه بعدی و دوبعدی، استفاده کنید.

از یک ساختار منطقی پیروی کنید

نحوه چیدمان پرتفولیو باید بر اساس اصول خاصی انجام شود تا در نهایت مطابق با خواسته و سلیقه مشتری باشد. برای این کار هم می توانید طرح ها را بر اساس زمان انجام آن ها قرار دهید و هم می‌ توانید بر اساس ساختار، این کار را انجام دهید. به عنوان مثال طراح می توانند ایده های خود را بر اساس موضوعاتی مثل بررسی لباس های مناسب هر فصل، دسته بندی کند. چیدمان باید به گونه‌ ای باشد که بیننده با دیدن آن متوجه پیشرفت شما شود؛ بنابراین زمان بندی طرح ها، اهمیت دارد. اگر برای تکمیل آلبوم کاری تان به اندازه کافی طرح ندارید؛ میتوانید با استفاده از قدرت خلاقیت خود و نرم افزارهای مخصوص طراحی لباس این کار را انجام دهید. نرم افزار مارولوس دیزاینر یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در این زمینه، محسوب می شود.

ساخت پورتفویون

از عناصر دیداری استفاده کنید

اینکه بیننده بتواند با یک نگاه کلی به پرتفولیو؛ هدف و ایده های طراح را دریابد، اهمیت دارد؛ بنابراین باید اصول مد نظر را رسم نموده و یا برای تفهیم آن از عناصر دیداری مثل نمودار ها، کمک بگیرید. در این صورت بیننده می ‌تواند راحت ‌تر با ایده های شما، ارتباط برقرار کند.

طرح های خود را جمع آوری کنید

هدف از طراحی پورتفولیو در واقع جمع آوری مجموعه ای از طرح ها، می باشد. تصاویری که در این آلبوم کاری قرار می‌ گیرد حتماً نباید طرح ‌های به تولید رسیده باشد، بلکه هدف آشنایی مخاطب با طرز تفکر و ایده های طراح می باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم طی جمع آوری ایده ها؛ آن ها را در کنار اکسسوری ها، پارچه و… قرار دهید تا در کنار هم مجموعه کاملی ایجاد شود.

سبک مورد علاقه خود را به بیننده منتقل کنید

اگر در نمایش طرح‌ های خود تنها از یک سبک خاص پیروی کنید؛ بیشتر می تواند روی بیننده اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر کار اصلی شما طراحی لباس مجلسی است؛ در مورد آلبوم کاری تان این سبک طراحی لباس باید به وضوح، دیده شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید آلبوم شما تا حد زیادی شلوغ شود. توصیه می کنیم برای هر طرح خاص تنها از دو نمونه، استفاده کنید.

ساختار و چیدمان پرتفولیو را توضیح دهید

طرح ها و ایده های شما قبل از اینکه به مرحله اجرا برسند باید کاملاً برای بیننده، واضح باشند. به همین منظور می توانید برای هر کدام توضیحاتی ارائه دهید تا بیننده به کلیات طرح، پی ببرد.

اصول مربوط به چیدمان را رعایت کنید

به این منظور بهتر است خود را به جای مخاطب قرار دهید و از خود بپرسید که مشاهده این ترتیب، چه حسی در او، ایجاد می کند و بهتر است بر چه اساسی دسته بندی شوند. حتی اگر فکر می ‌کنید عنصری با چیدمان شما همخوانی ندارد؛ آن را تعویض کنید. هیچ چیز نباید هماهنگی و نظم مجموعه شما را بر هم بزند.

کیف یا کلاسور مناسب تهیه کنید

برای اینکه پرتفولیو و طرح هایی که در آن قرار دارد نظم بیشتری داشته باشد؛ بهتر است از یک کلاسور یا کیف، استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه تمیزی و مرتب بودن شما را می رساند، باعث می شود مخاطب با یک دید حرفه ای به کارهای شما، نگاه کند.

توضیحات تکمیلی را در پایان اضافه کنید

بهتر است با متنی ساده و خلاقانه پرتفوی خود را تکمیل کنید. می توانید از مسیر حرکت خود و تأثیراتی که پذیرفته اید یک متن خلاصه اما جذاب، بنویسید.

در این مقاله با برخی از اصول و قواعد تهیه پورتفولیو، آشنا شدید. البته علاوه بر موارد ذکر شده، برای داشتن یک آلبوم کار حرفه ‌ای باید جنبه های دیگری را هم در نظر بگیرید. اگر قصد دارید طراحی لباس را به طور حرفه ای دنبال کنید؛ پیشنهاد می کنیم در دوره جامع طراحی لباس دانش هنر، شرکت کنید. در این دوره علاوه بر تمامی اصول مربوط به طراحی لباس؛ نحوه تهیه پرتفولیو هم به شما آموزش داده می شود. این آموزش ها به گونه ای هستند که برای ورود به بازار کار و فعالیت در صنعت مدلینگ نیاز به هیچ دوره اضافه تری، نداشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای ثبت نام و شرکت در دوره طراحی لباس به صورت حضوری و یا غیر حضوری با کارشناسان دانش هنر تماس گرفته و از راهنمایی های آنان، استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)

راه های ارتباطی با مرکز آموزش خانه صنعت و معدن
02144111229
02146094117
02146094118

مطلب پیشنهادی

تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت
تفاوت طراحی دوخت با طراحی لباس

همان‌طور که می‌دانید، اکثر مردم تفاوت طراحی دوخت با طراحی لباس را نمی‌دانند و البته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *