نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که افراد باید به آن توجه نمایند. با روی کار آمدن اینترنت و راه افتادن آنلاین شاپ ها، افراد زیادی اقدام به فروش محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت کردند و در این زمینه بسیار موفق ظاهر شدند. امروزه بسیاری از خریدها از آنلاین شاپ ها و سایت‌ها انجام می‌شود. عکس خوب از محصول تقریباً مهم‌ترین فاکتور برای اقناع مشتریان جهت خرید می‌باشد. رعایت اصول نورپردازی در عکاسی صنعتی و حیطة کاری، باعث می‌شود عکس‌هایی که از محصولات می‌گذارید، شفافیت بیشتری داشته باشند و نظر مخاطبین را جلب نمایند. در این مقاله درباره نورپردازی عکاسی تبلیغاتی و تمامی اصول آن صحبت خواهیم کرد.

نقش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

در مقوله‌ی عکاسی صنعتی، مبحث نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و رعایت چهارچوب‌های آن، به عکاس کمک می‌کند تا عکس‌های تأثیرگذارتر و باکیفیت‌تری را ثبت کنند و بتوانند به راحتی کارهایی متفاوت ارائه نمایند. تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی صنعتی امکان تنظیم نور به سبک دلخواه را برای عکاس فراهم می‌کند. در عکاسی از محصول این فرصت وجود دارد که تصویر معرفی کنندة محصول باشد و به همین خاطر است که افراد برای این منظور هزینه‌های قابل توجهی می‌پردازند.

نورپردازی درست می‌تواند محصول را در فضایی مناسب نشان دهد و مخاطب هدف آن کالای مورد نظر را خریداری خواهد کرد. نور از مهم‌ترین فاکتورهای عکس است که یادگیری و شناسایی حالت‌های آن ثروت بزرگی برای هر عکاس محسوب می‌شود.

آموزش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نور عامل بسیار جذاب و مهمی در عکس می‌باشد که باید حتماً آن را فرا بگیرید. زمانی که بتوانید کنترل و بازی با نور را برای تصویر برداری یاد بگیرید، قطعاً قادر خواهید بود عکس‌هایی منحصر به فرد و فوق‌العاده ثبت کنید. آشنایی با کاربردها و امکاناتی مانند زاویة تابش نور، نوع نور، دمای رنگی نور تصویر، مدتی که نور می ابد، سنسورهای دوربین، دیافراگم مناسب، بازة زمانی باز ماندن شاتر و غیره می‌تواند بسیار مفید و کلیدی باشد.

نورپردازی در عکاسی صنعتی می‌تواند در پیشبرد اهدافتان کمکتان کند و باعث شود به صورت کاملاً تکنیکی و در کمترین زمان به یک عکاس ماهر تبدیل شوید. یادگیری تکنیک برای نورپردازی عکاسی تبلیغاتی یک قدم بسیار مهم محسوب می‌شود.

آموزش ترفندهای نورپردازی در عکاسی در تبلیغاتی

تکنیک‌های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی می‌تواند کیفیت عکس‌های شما را زیر و رو کند و با کمی تمرین می‌توانید پیشرفت زیادی در این زمینه داشته باشید. در ادامه به برخی از تکنیک‌های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی اشاره می‌کنیم اما بهترین و هوشمندانه‌ترین قدم برای یادگیری این هنر، شرکت در کلاس های آنلاین عکاسی می‌باشد.

  • با نور طبیعی عکس بگیرید. در این حالت دیگر نیازی به تجهیزات گران قیمت نخواهید داشت و عکس‌ها نیز نسبت به نور مصنوعی، نمایی واقعی‌تر دارند.
  • همچنین می‌توانید از نور پنجره در فضاهای بسته استفاده کنید و عکس‌های هنری بگیرید. عکاسی تبلیغاتی اهمیت بسیار بالایی دارد. با یادگیری تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی صنعتی می‌توانید در کمترین زمان ممکن عکس‌های درجه یک ثبت کنید.
  • بک گراند یا فوتو برد نیز در چنین عکاسی‌هایی حرف اول را می‌زنند و برای دیده شدن محصول به صورت رضایت بخش، بهتر است بک گراندی مطابق با محصول و همچنین متفاوت در نظر بگیرید.
  • زاویه‌ی دید پرنده‌ها یک اصطلاح است که طبق این تکنیک، محصول مورد نظر با چند المان جانبی دیگر در عکس حضور دارد. این تکنیک معمولاً دارای وسایلی با رنگ‌ها و توانایی‌های مختلف است.

نکات نورپردازی در عکاسی صنعتی

برای درک و یادگیری نورپردازی عکاسی تبلیغاتی و نورپردازی در عکاسی صنعتی، لازم است حتماً نکاتی را رعایت کنید که بعد از آن بتوانید عکس‌هایی باکیفیت و عالی داشته باشید.

  1. اولین و بهترین نکته برای داشتن عکسی زیبا، صبر کردن و کسب تجربه در نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی می‌باشد. همچنین اگر می‌خواهید در زمینة عکاسی هرگونه پیشرفتی داشته باشید، باید نورپردازی عکاسی تبلیغاتی که بسیار مهم است را یاد بگیرید.
  2. با توجه به اینکه در عکس‌ها به دنبال سایه‌های نرم یا هستید، ابعاد منبع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی نیز می‌تواند متفاوت باشد. به این ترتیب که اگر منبع نور بزرگ باشد سایه‌هایی نرم و اگر کوچک باشد سایه‌هایی سخت و تند ایجاد خواهد کرد.
  3. موقعیت نور نیز از اهمیت ویژه‌ای در عکاسی برخوردار است و بستگی به نیاز و حال ئ هوای عکس‌ها، نور می‌تواند با فاصلة مشخص در یکی از جهت‌های بالا، پایین، پشت یا جلو و دیگر جهت‌ها قرار بگیرد. کنترل سایه‌هایی که از این طریق ایجاد می‌شوند، یکی از بهترین مهارت‌هایی است که می‌توانید بیاموزید و عکس‌هایی فوق‌العاده داشته باشید.

تجهیزات لازم برای نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، عکس‌های تبلیغاتی از اهمیت بسیار زیادی در صنعت و کسب و کارهای امروزی برخوردار هستند. داشتن تجهیزات کافی برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، بسیار مهم است زیرا از این طریق می‌توانید کار خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. در این بخش یه معرفی تجهیزاتی که برای این کار لازم دارید می‌پردازیم.

سافت باکس

سافت باکس نورهای سخت و به اصطلاح هارش را به نور نرم تبدیل می‌کند و با این کار عکس‌هایی با حال و هوای طبیعی و نرمال ارائه می‌دهد. داشتن سافت باکس کمک می‌کند عکس‌های بهتری بگیرید که مخاطب ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار کند.

اکتاباکس

این وسیله همان سافت باکس با حالت هشت ضلعی می‌باشد که نور سخت فلاشر را نرم و یکدست می‌کند و کنتراست عکس‌ها را نیز پایین می‌آورد و در نورپردازی عکاسی تبلیغاتی بسیار مفید است.

تجهیزات نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

چتر

چترها برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار پر کاربرد و پراستفاده‌اند و به ویژه افرادی که به تازگی با نورهای استودیویی کار می‌کنند آن‌ها را به سافت باکس ترجیح می‌دهند. با این حال کارایی آن‌ها مانند سافت باکس‌ها گسترده نیست. سافت باکس تمام منبع نور را کنترل می‌کند و زمینه‌ی عملکرد بیشتری دارد. در این بین بسیاری از عکاسان حرفه‌ای نیز به دلیل بازتاب دایره‌ای چتر در چشم سوژه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

رفلکتور

این وسیله برای کنترل و برگرداندن نور روی سوژه است که باعث نرم شدن و جهت گیری درست نور خواهد شد. در عکس‌های تبلیغاتی با این کنترل‌ها می‌توانید محصولات را از نگاه‌های متفاوتی نشان دهید.

خیمه نور

این وسیله یک جعبه با دیواره‌های مات و سفید رنگ است که قابلیت عبور از این دیواره‌ها فراهم می‌شود و برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و جداسازی پس زمینه ا آن استفاده می‌شود. آموزش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی با کمک خیمه نور به صورت یک فیلم کامل برایتان آورده ایم:

دوربین مناسب نورپردازی در عکاسی صنعتی

پس از یادگیری تکنیک‌ها و تجهیزات جانبی، مهم‌ترین سؤالی که برای افراد پیش می‌آید این است که بهترین دوربین مناسب نورپردازی در عکاسی صنعتی کدام است. دوربین‌های عکاسی با ابعاد کوچک‌تر معمولاً رد اولویت قرار دارند و در این موارد DSLR ها بهترین گزینه می‌باشند و دوربین مورد نظر باید کیفیت خوبی نیز داشته باشد.

از طرفی دوربینی که برای نورپردازی در عکاسی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید سنسورهایی با وضوح بالا داشته باشد تا بتواند تصاویر را با جزئیات ثبت نماید. اگر بتوانید یک دوربین فول فریم بخرید بهترین گزینه را در اختیار خواهید داشت. سونی آلفا A7RIV، نیکون D850، نیکون Z50، کانن Eos M6 Mark II و کانن Eos 90D از دوربین های بسیار باکیفیتی هستند که برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی مناسب هستند و با آن ها می توانید عکس هایی حرفه‌ای را به ثبت برسانید.

لنز مناسب برای نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

لنز از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی است که تأثیر مستقیمی روی عکس‌ها دارد و در عکس‌های تبلیغاتی نیز لنز یک عضو حیاتی است که انواع مختلفی دارد و با استفاده از برخی از آن‌ها می‌توانید نتیجة بهتری بگیرید. بهتر است برای این کار مجموعة کاملی از لنزها را تهیه کنید اما اگر می‌خواهید یکی دو لنز بخرید، اولویت با لنزهایی است که 40 تا 50 میلی متری پرایم با دیافراگم f/1.8 و f/1.4 هستند.

برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی معمولاً بیشتر از لنزهای پرایم استفاده می‌شود زیرا ثابت است و عناصر اپتیکال داخل لنز انحراف کمتری را ایجاد می‌کنند و دیافراگم بازتری نیز به نسبت لنزهای زوم دارد. استفاده از آن‌ها ممکن است شما را برای اندازه گیری نور و موقعیت جا به جا کند اما کیفیت بسیار بالایی خواهید داشت.

اگر عکاسی تبلیغاتی شما از محصولات ریز و کوچک است، به راحتی می‌توانید از طریق لنزهای ماکرو که کیفیت کم‌نظیر و دقیقی را ارائه می‌کنند کارتان را انجام دهید. در ادامه به چند لنز باکیفیت برای این کار اشاره خواهیم کرد. لنز سیگما ۵۰mm f/1.4 DG HSM Art و لنز تامرون SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro از لنزهای باکیفیتی هستند که برای دوربین‌هایی با مارک سونی، کنون و نیکون مناسب می‌باشند.

دوربین برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

تنظیمات دوربین برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

برای انجام دسته‌های مختلف عکاسی تبلیغاتی مانند عکاسی تبلیغاتی از غذا و غیره، باید بدانید دوربین را چگونه تنظیم کنید تا عکس‌ها را با توجه به نوع محصول و خدمات در بهترین شرایط ممکن بگیرید. در این بخش به صحبت درباره این موضوع می‌پردازیم.

ISO را تا حدی که می‌شود پایین بیاورید. این بخش مربوط به سنسور دوبین به نور است و برای گرفتن عکس در نور کم می‌توانید آن را افزایش داده و کارتان را انجام دهید. اگر این بخش را زیاد بالا ببرید تصاویر را با نویز ثبت خواهد کرد. اندازه‌های ISO بین 100 تا 3200 متغیر است و 100 یک ثانیه را در بر می‌گیرد. چنانچه می‌خواهید تصویری باکیفیت و بدون هیچ‌گونه نویزی داشته باشید، این بخش را تا حد ممکن کم کنید. بهتر است دوربین را روی سه پایه بگذارید و بعد از بررسی محصول و موقعیت، از کمترین شماره شروع کرده و بعد آن را تا حد نرمال زیاد کنید.

در نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی؛ کاربرد دیافراگم این است که میزان نور ورودی به لنز دوربین را کنترل می‌کند و عمق میدان تصاویر را نیز در دست دارد. عمق میدان می‌تواند تأثیر بسزایی روی عکس‌ها و حس و حال آن‌ها بگذارد. دیافراگم همچنین عبور نور از لنز را کنترل می‌کند و F-stop با تنظیمات پایین نور بیشتر و عمق میدان کمتری خواهد داشت.

 سرعت شاتر نیز آهسته و ثابت دارد که روی سه پایه با دقت بیشتری انجام می‌شود. شار بازه‌ی زمانی که حسگر دوربین موقع عکاسی در معرض نور است را نشان می‌دهد و اگر سرعت بالا داشته باشد عکس‌هایی آنی و باکیفیت ارائه می‌دهد و اگر سرعت آن را کم کنید عکس‌ها احتمال تاری خواهند داشت. حتی اگر می‌خواهید نورپردازی عکاسی تبلیغاتی در خانه را یاد یگیرید با این تنظیمات می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری ثبت کنید.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی را چطور انجام دهیم؟

قطعاً یکی از بهترین و درست‌ترین راهکارها در یادگیری نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، شرکت در دوره‌های آموزشی و یادگیری این هنر به صورت پایه است. به دلیل بسیاری از محدودیت‌ها ممکن است بخواهید در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید. هنرآموزی بهترین دوره‌های عکاسی را به‌صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌کند و با بهترین کیفیت دانش لازم را به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید به یک عکاس تبلیغاتی ماهر تبدیل شوید و در این زمینه تمامی تکنیک‌ها و نکات را باد بگیرید، می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید.

راه های ارتباطی با مرکز آموزش خانه صنعت و معدن
02144111229
02146094117
02146094118

مطلب پیشنهادی

عکاسی از شیشه
عکاسی از اجسام شیشه ای

هنر عکاسی در طی سال های متوالی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *