عکاسی خبری

عکاسی خبری سبکی است که در آن عکاس با استفاده از یک تصویر، خبری را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر قصد دارید یک عکاس خبری بشوید؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با فوت‌وفن‌های این کار، آشنا شوید.

 خصوصیات عکاسی خبری

عکاسی خبری و مطبوعاتی چیست؟

عکاسی خبری و مطبوعاتی یا همان فتوژورنالیسم (واژه ای فرانسوی) به سبک خاصی در عکاسی گفته می‌شود که در آن عکاس سعی می‌کند وقایعی که در حال رخ دادن است را به‌گونه‌ای ثبت کند که مخاطب با دیدن آن تصویر، متوجه اتفاقاتی که افتاده است، بشود. البته تعاریف دیگری هم از این حرفه بیان شده است. مثلاً در تعریف مبانی عکاسی خبری از آن به یک هنر یاد می‌شود؛ هنری که به عکاسان کمک می‌کند بتوانند به‌آسانی قصه‌گویی کنند. این سبک از عکاسی می‌تواند به‌راحتی زندگی را مستند کند. خوشبختانه زبان تصویر فارغ از هرگونه محدودیت زبانی و فرهنگی است.

رشته عکاسی خبری چیست؟

این رشته را می‌توان بکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی به حساب آورد که هر ساله متقاضیان زیادی برای پذیرفته شدن دارد. البته که بسیاری از هنرمندان حتی بدون گذراندن دوره‌های آکادمیک نیز به این حرفه روی آورده‌اند. رشته عکاسی خبری در دانشگاه‌های هنر کشور ارائه شده و دانشجویان می‌توانند بعد از یک دوره واحدهای عملی و نظری، گواهینامه این رشته را دریافت کنند. توصیه می‌شود که افراد در رشته عکاسی خبری؛ واحدهای مرتبط با روزنامه نگاری را نیز بگذرانند تا بتوانند به عنوان یک عکاس خبری حرفه‌ای، کار خود را شروع کنند. قطعاً برای داشتن یک عکس خبری حرفه‌ای باید مواردی را برای عکاسی در نظر داشته باشید و کلاس عکاسی با مدرک فنی حرفه ای یا هر مدرک معتبر دیگری بروید. آشنایی عکاسان این حوزه با انواع نرم‌افزارهای عکاسی و فیلم‌برداری مزیت بزرگی محسوب می‌شود و این امکان را به عکاس می‌دهد که بتوانند در موقعیت‌های خاص، خودشان عکس و فیلم‌های گرفته شده را آماده کنند. دروس اصلی رشته عکاسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شیمی عمومی و شیمی عکاسی
  • فیزیک و ابزارشناسی
  • تاریخچه عکاسی
  • آشنایی با فیلم‌برداری
  • نورپردازی
  • فنون عرضه و نمایش عکس
  • تجزیه تحلیل و نقد عکس
  • کارگاه تخصصی عکاسی
  • فنون بازسازی عکس

در نهایت فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل و هم برای آژانس‌های خبری به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنند. عکاسی خبری شغل هیجان انگیزی است از این نظر که عکاس‌ها باید همیشه برای سفرهای چالش برانگیز آماده بوده و بتوانند در موقعیت‌های حساس در محیط خاصی قرار بگیرند و بتوانند بهترین عکس‌های خبری و داستان گرایانه را به ثبت برسانند.

تاریخچه پیدایش عکاسی خبری در جهان

پیدایش و تاریخچه عکاسی خبری را می‌توان به جنگ جهانی مرتبط دانست زیرا در چنین شرایطی بود که برای اولین بار عکاسان سعی در نشان داد وضعیت نابه سامان جنگ برای افرادی داشتند که در آن صحنه حضور ندارند. آن‌ها این کار را با استفاده از چاپ تصاویر گرفته شده در مجلات و روزنامه‌ها انجام می‌دادند. عکاسان برای این کار از تکنولوژی جدید دوربین جعبه‌ای برای ثبت تصاویر سربازان انگلیسی در میدان جنگ استفاده می‌کردند. خیلی از افراد با دیدن این تصاویر از واقعیت‌های جنگ آگاه شده و به مخالفان سرسخت جنگ تبدیل شدند؛ کسانی که شاید قبل از دیدن این تصاویر جنگ را یک اقدام شرافتمندانه می‌دانستند. پس با این حساب می‌توان گفت عکاسی خبری خدمت بزرگی به بشریت ارزانی داشته است و آن هم آگاه سازی است.

نکات و تکنیک‌های عکاسی خبری

 مهم‌ترین اصل برای داشتن یک عکس خبری حرفه‌ای یافتن سوژه مناسب است. مثال بارز این گونه عکس‌ها؛ نمونه‌هایی است که در رسانه‌های خبری، مجلات، گاه‌نامه‌ها یا هفته‌نامه‌ها می‌بینیم. این عکس‌ها می‌توانند دربر گیرندهٔ عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری و… باشند. نکتهٔ مهمی که در این نوع عکاسی وجود دارد این است که در این گونه تصاویر روایت عکس مقدم بر قضاوت است، به این صورت که عکاسان نباید سعی کنند قضاوت شخصی خود را به عکس القا کنند. در واقع باید به مخاطبان و بینندگان اجازه دهند تا خودشان داستان یا ماجرا را کشف کنند. برای اینکه یک عکس خبری جذاب و تأثیرگذار داشته باشیم باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

از تحولات تکنولوژی در صنعت عکاسی خبری دور نمانید

یکی از نکات مهم مربوط به عکاسی خبری تحولات تکنولوژیک در ابزارهای عکاسی است. امروزه اکثریت افراد دارای موبایل‌های مجهز به دوربین عکاسی هستند اما اینکه شما بتوانید عکسی با کیفیت فراتر از سایرین بگیرید؛ شانس پیروزی شما را در دنیای پررقابت عکاسی، بیشتر می‌کند. بنابراین باید به عنوان یک فتوژورنالیست، تحولات تکنولوژیک در ابزارهای عکاسی و تأثیر آن‌ها را بر حرفه خود، دنبال کنید.

به فرامتن توجه کنید

دومین نکته در عکاسی خبری بحث فرامتن است. و در آن باید به فرامتن عکس جداگانه نگاه کنیم. معمولاً عکاسانی که برای آژانس خاصی کار می‌کنند باید به گونه عکس‌برداری کنند که اهداف آژانس را به تصویر القا کرده و اجازه ندهند مخاطب به واقعیت‌هایی که برای آژانس مذکور تلخ است، پی ببرد. بنابراین هرگز نمی‌توان از کسی که برای یک آژانس خاص فعالیت می‌کند؛ انتظار ثبت یک عکس بی‌طرفانه داشت. به طور مثال کسی که برای یک آژانس آمریکایی فعالیت می‌کند؛ به طور قطع نمی‌تواند تصویری از یک سرباز آمریکایی کشته شده در جنگ بین عراق و آمریکا، به نمایش بگذارد.

 مطالعه داشته باشید

در این حرفه باید مطالعه داشته باشید، چون یکی از جنبه‌های عمومی در عکاسی خبری محسوب می‌شود. به طور کلی دوربین دست گرفتن تنها برای عکاسی کافی نیست. باید مداوم رسانه‌ها را دنبال کنید تا بدانید از چه سوژه‌ای عکس بگیرید و همچنین از دیدگاه افراد مختلف آگاه شوید. به روز بودن یک اصل لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس خبری خبره است. البته در این مسیر نباید با سیاست و جنبش‌های مدنی درگیر شوید زیرا با این کار اسیر قالب‌های فکری می‌شوید که بازدارنده شما از مقصود اصلی است. یک عکاس خبری هستید باید کاملاً مستقل بوده و درگیر هیچ حذب و جناحی نباشد.

در عکاسی خبری فروتنانه رفتار کنید

شما به عنوان یک عکاس خبری باید تلاش کنید که تا جای ممکن غیرمهاجم بوده و به هنگام مواجه شدن با سوژه‌ها فروتن باشید و خلوت شخصی کسی را به هوای عکاسی حرفه‌ای بر باد ندهید. در واقع نباید تنها هدف شما سوژه یابی باشد؛ بلکه باید بتوانید از سوژه مورد نظر در یک موقعیت مناسب و عالی، عکس بگیرید. در این خصوص احترام گذاشتن به دیگر عکاسان حاضر در صحنه هم یکی دیگر از شروط این کار است.

تجربیات عکاسی خبری دیگران

تلاش برای رسیدن به نتیجه دلخواه در عکاسی به خیلی از موارد بستگی دارد. اینکه بتوانید در شرایط متفاوت و نا آشنا اقدام درستی انجام دهید؛ بسیار اهمیت دارد. حتی اگر انتخاب کار درست سخت است؛ باید با افراد حرفه‌ای و البته قدیمی و اصطلاحاً کارکشته که در زندگی‌شان استاندارد‌های بالای حرفه‌ای را به نمایش گذاشته‌اند؛ مشورت کنید. این افراد همواره دارای تجربیاتی هستند که قطعاً شما در ابتدای راه، از آن‌ها بی‌خبرید..

 عکاسی خبری حرفه ای

تنظیمات دوربین در عکاسی خبری

تنظیمات دوربین در کیفیت عکس‌های مربوط به یک رویداد خبری، اهمیت زیادی دارد. به این منظور می‌بایست تنظیمات دوربین، لنز و فلاش اکسترنال منطبق بر شرایط عکاسی خبری لحاظ گردد. از مهم‌ترین این تنظیمات عبارت‌اند از:

  • Drive Mode حالت عکاسی: برای عکاسی یک رویداد یا همایش می‌بایست حالت عکاسی دوربین را بر روی عکاسی پی در پی ( high speed continuous ) قرار دهید. به این منظور باید دکمه شاتر را نگهدارید تا بتوانید عکس‌های متفاوتی از یک موقعیت داشته باشید.
  • AF Mode حالت فوکوس: برای عکاسی یک رویداد یا سمینار می‌بایست حالت فوکوس دوربین را بر روی AI Servo قرار دهید. عامل مهم برای انتخاب نقطه فوکوس در سیستم خودکار توسط دوربین، نزدیک‌ترین یا بزرگ‌ترین سوژه موجود در کادر نسبت به دوربین است. زمانی که دوربین را روی این حالت قرار می‌دهید. این کار توسط دوربین به‌راحتی انجام می‌شود.
  • Metering Mode حالت نورسنجی: این بخش از تنظیمات به شرایط نوری سوژه و محیط پیرامون آن وابسته است. برای انتخاب هرچه بهتر حالت نورسنجی، به‌اختصار هرکدام را توضیح می‌دهیم:
    • Evaluative Meterin: در این حالت، نورسنجی به صورت میانگینی از کل کادر صورت می‌پذیرد.
    • Center-weighted average: در این حالت، نورسنجی با الویت مرکز کادر صورت می‌پذیرد.
    • Spot meterin: در این حالت، نورسنجی به صورت نقطه‌ای ( نقطه انتخاب‌شده توسط عکاس ) صورت می‌پذیرد.
    • Partial Meterin: در این حالت، نورسنجی به صورت ناحیه‌ای ( ناحیه انتخاب‌شده توسط عکاس ) صورت می‌پذیرد.
    • ISO speed میزان حساسیت سنسور به نور: چنانچه سابقه عکاسی داشته باشید می‌دانید که هرچه مقدار حساسیت سنسور به نور افزایش یابد، مقدار نویز ایجادشده در عکس‌ها بیشتر می‌شود که در این صورت عکس دیگر ارزش هنری چندانی نخواهد داشت. پس در انتخاب این مورد دقت کافی داشته باشید.
  • Time Value تقدم سرعت شاتر: تنظیمات دوربین در عکاسی خبری می‌تواند به سه بخش تنظیمات اتوماتیک – نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم شود. بهترین وضعیت برای این نوع همان حالت نیمه اتوماتیک با تقدم سرعت شاتر می‌باشد. در این حالت شما مقدار سرعت شاتر را تنظیم کرده و دوربین مقدار دیافراگم را تنظیم می‌کند

تجهیزات عکاسی خبری

تجهیزات مربوط به عکاسی خبری در دو دسته فیزیکی و غیر فیزیکی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تجهیزات فیزیکی برای عکاسی‌های خبری داشتن یک دوربین باکیفیت است. دوربین‌های مناسب برای این کار قدرت عکاسی پی در پی بالایی دارند، مثلاً تا 16 فریم در ثانیه. ویژگی خاص این دوربین‌ها جنس بدنه است. شرایط عکاسی سخت بوده و باید انتظار هر چیزی را داشته باشیم. این دوربین‌ها از آلیاژی ساخته شده‌اند که در مقابل رطوبت و … مقاوم باشند. در کنار داشتن دوربین‌های حرفه‌ای به لنزهای با فاصله کانونی مختلف هم نیاز دارید. برای مثال در عکاسی ورزشی به لنزهای تله احتیاج خواهید داشت. تجهیزات غیرفیزیکی شامل مهارت عکاس (توانایی کار با نرم‌افزارهای مرتبط مثل فتوشاپ و…)، خلاقیت، سوژه یابی و.. می‌شود

چگونه عکاس خبری شویم؟

اولین چیز برای تبدیل شدن به یک عکاس خبری حرفه‌ای، داشتن علاقه است. علاقه‌مند بودن به عکاسی پیش زمینه این کار است. پس از آن برای حرفه‌ای شدن دو راه برای شما وجود دارد. هم می‌توانید به صورت دانشگاهی در این رشته تحصیل کرده و مهارت آموزی داشته باشد و هم می‌توانید به صورت آزاد در کارگاه‌هایی که در آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود شرکت کرده و مهارت لازم را پیدا کنید. قطعاً با داشتن علاقه و پشتکار می‌توانید به یک عکاس خبری تبدیل شوید.

دوره‌های عکاسی خبری

خیلی از افراد تمایلی به گذراندن تحصیلات دانشگاهی درزمینهٔ عکاسی خبری ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق حضور در دوره‌های آمادگی که برای این کار در آموزشگاه‌ها وجود دارد؛ این حرفه را یاد بگیرند. برای این کار کافی است به آموزشگاه‌های معتبر در این زمینه رجوع کرده و در دوره مربوطه شرکت کنید. این دوره‌ها کاملاً کارگاهی بوده و دانشجو پس از پایان دوره مهارت‌های لازم جهت عکاسی خبری را پیدا می‌کند. جهت اطلاع از سرفصل‌ها و ثبت نام دوره عکاسی در آموزشگاه صنعت و معدن به شماره‌های تماس درج شده در سایت و یا لینک واتساپ با کارشناسان دپارتمان عکاسی در ارتباط باشید.

بازار کار عکاسی خبری در ایران

فارغ التحصیلان رشته عکاسی معمولاً پس از خروج از دانشگاه جذب مطبوعات می‌شوند زیرا این روزها شاهد گسترش مناسبات و نیاز آن‌ها به عکاسان هستیم. از طرفی برپایی نمایشگاه‌های صنعتی نیاز به جذب هر چه بیشتر عکاسان فعال دز زمینه خبری و تبلیغاتی را نشان می‌دهد. حتی اگر شما در این رشته تحصیل کردید و نتوانستید وارد بازار کار ثابتی شوید؛ اصلاً جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا بخش مهمی از اقتصاد هر کشور مربوط به فروش محصولات و خدمات است؛ هر محصول و خدماتی برای فروش نیاز به تبلیغات دارد و تصاویر درزمینهٔ تبلیغات بسیار اثرگذار و بااهمیت هستند. بنابراین می‌توان عکاسی خبری را در زمره شغل‌های پردرآمد به حساب آورد البته به شرطی که در این حرفه خبره شده و حرفی برای گفتن داشته باشید.

راه های ارتباطی با مرکز آموزش خانه صنعت و معدن
02144111229
02146094117
02146094118

مطلب پیشنهادی

عکاسی از شیشه
عکاسی از اجسام شیشه ای

هنر عکاسی در طی سال های متوالی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *